2019-2020

Vetítések kétheti rendszerességgel, 19.00-kor kezdődtek a Nyitott Műteremben (Pécs, Jókai tér 2.).

VNA Filmklub a Belvárosban – Varietas Delectat (A változatosság gyönyörködtet)

Más állapotok
Major Zoltán az 1960-1980-as közti néhány sajátos témájú és látásmódú és nem utolsó sorban vizualitású filmet kínál. Az öt film közt Ken Russell két alkotása is helyet kapott, közülük az első a Franciaországban a 17. században játszódó Ördögök, amely vallási extremizmusokról és a társadalomról rántja le a leplet. A Kamerales egy ma már filmtörténeti klasszikusnak számító thriller, melynek egy főszereplője egy filmkamera. A Ne nézz vissza! a tavaly elhunyt Nicolas Roeg egyik legfontosabb alkotása egy fiúkat elvesztett gyászoló párról és a velük történő megmagyarázhatatlan jelenségekről. Az előadás, szintén Roegtól a ’60-as éveinek drog- és hippi-kultúrájába enged betekintést, míg Russell másik alkotása, a Változó állapotok egy szokatlan témájú sci-fi egy tudósról, aki egy izolációs kamrában folytat egy drogos hallucinációs kísérletet, melytől megváltozik számára a világ.

Első remekek – Kortárs hollywoodi rendezők korai filmjei
Szalóki László ebben az évadban hollywoodi fősodorba jutott kortárs rendezők egy-egy korai koncentrál, amelyek főként a horror műfajába tartoznak, de más műfajok elemeit is magukban foglalják. Sam Raimi a saját előző rendezését forgatja ki, tűzdeli meg vígjátéki elemekkel és tulajdonképpen remake-eli az Evil Dead – Gonosz halott 2-ben. A társadalomkritikus zombifilmek koronázatlan királya, George A. Romero Martin c. filmje egy kamaszfiúról szól, aki vámpírnak hiszi magát és megpróbál gyógyírt találni a betegségre. Az ausztrál rendező, Peter Weir korai meghatározó filmje egy misztikus történet, a Piknik a függő sziklánál egy titokzatosan eltűnt lányról szól a viktoriánus kor díszletei közt. Peter Jackson, A Gyűrűk Ura és A hobbit rendezője trash-filmesként kezdte, Bad Taste – Ízlésficam c. filmje kíméletlen társadalomszatíra, rengeteg fekete humorral. Christopher Nolan, a hatalmas költségvetésű új Batman-trilógia, a Csillagok között és a Dunkirk rendezője egy korai munkája A Csapda c. film kisköltségvetésű thriller, melyben egy fiatal író idegeneket követ, hogy ihletet szerezzen írásaihoz. Ám ez nem veszélytelen dolog. (Az Evil Dead-Gonosz halott 2. és A Csapda c. filmek egy este kerülnek levetítésre, tisztelegve a 70-es évek duplafilmes vetítéseinek hagyománya előtt.)

A román újhullám gyöngyszemei
A filmklub Pucher Bálint által válogatott szekciójában egy közelmúltbeli irányzat, a román újhullám 2000-2010 közti időszakának áttekintése a cél. A filmes tendencia első megnyilvánulása, a Zseton és beton után a Ceaușescu-rendszer végnapjaiban (4 hónap, 3 hét, 2 nap) játszódó film következik, majd egy olyan, amely a jelenkor szemszögéből értelmezi a történteket, és ezen keresztül szól a posztkommunista társadalomról és a múlt feldolgozatlanságáról (Forradalmárok). Az Ünnepek után a román újhullám kevésbé ismert arcát mutatja be, mivel a történelmi-társadalmi problémák helyett a magánéletre fókuszál, a film jelenében mesél egy szétesés felé tartó családról. A súlyos drámák után egy könnyed darab záróakkordnak: a California Dreamin’ Menzel és Kusturica nyomában járó Kelet-Európa-szatíra. A délszláv háború idején játszódik egy romániai faluban, amelynek a vasúti állomásfőnöke adminisztratív okból megállítja a Szerbiába tartó NATO-alakulatot, bosszúból azért, mert a jenkik bezzeg Romániának nem küldtek katonai támogatást – 1944-ben…

A hatalom és az alávetettség dimenziói
Ősi, tulajdonképpen az emberiséggel egyidős témát helyez a fókuszba szekciójában Gerner András; emberek egymás felett gyakorolt hatalmát, uralkodási vágyát, az elnyomást, az alávetettséget, s mindent, ami ehhez a rendkívül összetett jelenséghez társítható. A lepkegyűjtő, illetve A halál és a lányka című filmekben a személyes szabadság önkényes (és persze törvénytelen) korlátozása kerül középpontba, egyik esetben az elkövető szexuális indíttatásból, a másik szituációban a bosszúvágytól vezérelve cselekszik. Ezt egészíti ki a Fóbia, amely egy látszólag, kívülről mintaházasságnak tűnő kapcsolat betegessé, mi több, élet-halál harccá váló macska-egér játékát mutatja be nem durva, de hátborzongató eszközökkel. Mivel fontos számunkra, hogy minden évadban magyar alkotásokat is műsorra tűzzünk, ez most sem lesz másként: A vizsga című filmben az 1956 utáni megtorlások időszakának emberi-hatalmi-politikai játszmái elevenednek meg, az 1990-ben készült Adásszünet pedig a pécsi sajtóviszonyokba enged a nézőknek mélyebb betekintést. Ez utóbbi vetítés fórumbeszélgetéssel egészül ki.

PROGRAM

2019. 09. 09.
Martin (George A. Romero , 1978)
2019. 09. 23.
Kamerales (Michael Powell, 1960)
2019. 10. 7.
A vizsga (Bergendy Péter, 2011)
2019. 10. 28.
Zseton és beton (Cristi Puiu, 2001)
2019. 11 4.
– Gonosz halott 2. (Sam Raimi, 1987)
– A Csapda (Christopher Nolan, 1998)
2019. 11.18.
Az előadás (Donald Cammell-Nicolas Roeg, 1970)

– szünet –

2019. 12. 02.
4 hónap, 3 hét, 2 nap (Cristian Mungiu, 2007)
2019. 12. 16.
Fóbia (John Dingwall, 1990)

– szünet –

2020. 01 06.
Ízlésficam (Peter Jackson, 1987)
2020. 01 20.
Ne nézz vissza! (Nicholas Roeg, 1973)
2020. 02. 03.
A halál és a lányka (Roman Polanski, 1994)

– szünet –

2020. 02. 24.
Forradalmárok (Corneliu Porumboiu, 2006)
2020. 03. 02.
Piknik a függő sziklánál (Peter Weir, 1975)
2020. 03. 16.
Az ördögök (Ken Russell, 1971)

– szünet –

2020. 04. 6.
Ünnepek után (Radu Muntean, 2010)
2020. 04. 20.
Sajtóviszonyok Pécsett egykor és ma:
Adásszünet – Közérdekű belügyeink (Szűcs Imre, 1990)
2020. 05. 04.
Változó állapotok (Ken Russell, 1980)
2020. 05.18.
A lepkegyűjtő (William Wyler, 1965)
2020. 06. 01.
California Dreamin’ (Cristian Nemescu, 2007)

plakát 2019-2020

A filmklub támogatója: Nemzeti Kulturális Alap